Тосол або антифриз? Це питання для водіїв за своєю значимістю схоже всюдисущому «бути чи не бути». І не дивно, адже система охолодження річ ніжна і в переважній кількості випадків стає головною причиною ламання транспортного засобу, а особливо тракторів. Тому важливо знати, що саме туди заливати і в яких кількостях.
Давайте ж розберемося, які переваги і недоліки має кожен з варіантів, чим вони відрізняються і чи відрізняються взагалі? Так само, як дуб - це дерево, тосол - це антифриз. Обидва вони мають однакові функції та часом навіть взаємозамінні. Різниця полягає в деяких технічних характеристиках, які і стали головною причиною такого поділу.
Тосол
Це саме той засіб, який сміливо можна назвати «авто хімія з історією». Придуманий в далекому Радянському Союзі, тосол досі експлуатується з метою охолодження двигунів. Головний його компонент - етиленгліколь, який відомий тим, що знижує температуру замерзання води до -49. Сам по собі цей спирт токсичний, і в чистому вигляді може призвести до ламання двигуна, тому йому необхідні додаткові присадки та інгібітори корозії. Присадки, які входять до складу тосола мають неорганічну природу, це нітрати, фосфати, силікати, нітрити і аміни.
Тосол створює на поверхні металу захисний шар, що повністю його покриває. Це дає можливість уберегти двигун від корозії, що є однозначним плюсом. Але є й інша сторона медалі - ця захисна скоринка значно знижує теплопередачу, виступаючи як своєрідний ізолятор.
З плином часу, технології виробництва автозапчастин удосконалювалися, і тосол став непридатним для деяких моделей машин. Сьогодні більшість двигунів зроблені з алюмінію, який може серйозно постраждати від порушення суміші інгібіторів, які використовуються в тосолі. А саме: нітрити і силікати мають тенденцію виснажуватися, а без них охолоджувальна рідина повністю втрачає свої захисні властивості. Але не всі антифризи зроблені за традиційною технологією.
Карбоксилатні антифризи
Якщо тосол має в своїй основі солі неорганічних кислот, то більш сучасні антифризи створюються з урахуванням помилок своїх попередників. Зроблені по карбоксилатній технології, охолоджувальні рідини містять в собі органічні присадки - карбонати, які спрямовані саме на захист алюмінієвих запчастин. Інгібітори корозії в подібних антифризах діють зовсім інакше, ніж в тосолі. Вони не створюють щільний захисний шар на всій поверхні металу, а покривають тонкою скоринкою (0,0006мм) лише вогнище корозії. Таким чином, теплообмін не погіршується, а композиції присадок не витрачаються даремно, що значно подовжує період експлуатації.
Але навіть якщо на перший погляд все очевидно, і тосол повністю втратив авторитет у ваших очах, то не варто поспішати з висновками. Як і кожен з нас, будь-який транспортний засіб вимагає особливого підходу до своєї індивідуальності. Тому всі охолоджувальні рідини були класифіковані в залежності від року випуску і характеристик системи охолодження.
Класифікація охолоджувальних рідин
Серія антифризів G11- це, по суті, і є тосол, зроблений для машин до 1996 року випуску. Такі моделі мають великий обсяг системи охолодження, і захисний шар не буде згубно впливати на тепловіддачу. Наступний тип охолоджувальних рідин - G12, він призначений для більш нових автомобілів. Органічні присадки мають високу теплопровідність, і служать набагато довше, але з корозією борються не так добре, як в попередньому випадку. Такі антифризи підходять для двигунів, що виділяють велику кількість тепла. Клас G13 на сьогоднішній день є найкращим досягненням автомобільного виробництва, тут етиленгліколь замінений на пропіленгліколь - він не становить такої небезпеки для людини і навколишнього середовища. Найчастіше його використовують для високошвидкісних транспортних засобів, як спортивні автомобілі і мотоцикли.
Існує кілька корисних правил, які допоможуть вашому помічникові залишатися працездатним якомога довше. Ось головне, чого слід дотримуватися при роботі з антифризами в системі охолодження сільськогосподарської техніки:
• Вибирайте охолоджувальний засіб, відповідно до року випуску та технічних характеристик трактора;
• Не змішуйте антифриз з водою в холодну погоду;
• Перевіряйте кількість охолоджувальної рідини в тракторі поки двигун ще гарячий, і намагайтеся завжди утримувати його на рівні норми;
• Промивайте систему охолодження при переході на інший тип антифризу.
Комплектація тракторів, як їх вибір має безліч нюансів і вимагає уважного підходу, це знає кожен водій. Ми розуміємо це та пропонуємо тільки найякіснішу продукцію кращих виробників. Ви можете купити міні-трактори та запчастини для них на нашому сайті, вибравши з широкого асортименту товарів.